5.5 ќ—ќЅЋ»¬≤ ¬»ƒ» ћ»“ј
¬ окремих випадках окр≥м загальних вид≥в мит до де¤ких товар≥в можуть застосовуватис¤ особлив≥ види мит, ставки ¤ких визначаютьс¤ окремо в кожному випадку. ƒо таких мит в≥днос¤тьс¤: спец≥альн≥, компенсац≥йн≥, антидемп≥нгов≥ (ст. 11 Ч 14 «акону ”крањни "ѕро Їдиний митний тариф"). ÷≥ види мит Ї особливим р≥зновидом тарифних бар'Їр≥в, близьким за своЇю природою до загального мита. ” той же час ц≥ р≥зновиди мит Ї в≥дм≥нними в≥д загального мита в тому, що основний елемент цього мита Ч його ставка Ч встановлюЇтьс¤ дл¤ кожного конкретного випадку окремо, тобто носить персон≥ф≥кований, ≥ндив≥дуальний характер. ќстаннЇ Ї причиною того, що под≥бн≥ види мит дуже часто в≥днос¤ть до групи нетарифних засоб≥в регулюванн¤. Ќа нашу думку сам≥ по соб≥ ц≥ мита все ж таки необх≥дно в≥дносити до тарифних засоб≥в. Ќа це пр¤мо вказуЇ ≥ «акон ѕро ™диний митний тариф називаючи спец≥альне, антидемп≥нгове та компенсац≥йне мито особливими видами мит, так само ≥ класиф≥кац≥¤ прийн¤та в рамках √ј““/—ќ“ називаЇ ц≥ засоби тарифними ≥ державам учасникам вони пропонуютьс¤ ¤к один з вар≥ант≥в зам≥ни нетарифних засоб≥в. ≤ д≥йсно, спец≥альн≥ види мит нос¤ть податковий характер, вони не Ї платою за послуги або р≥зновидом штрафу. √оловним характерними елементами що вказуЇ на тарифний характер цих засоб≥в Ї опосередкован≥сть регулюючого впливу ¤кий зд≥йснюЇтьс¤ через економ≥чн≥ механ≥зми.
ѕерсон≥ф≥кований, ≥ндив≥дуальний характер цих вид≥в мит обумовлюЇтьс¤ передус≥м процедурою њх застосуванн¤, ¤ка включаЇ проведенн¤ компетентними органами спец≥ального, антидемп≥нгового та компенсац≥йного розсл≥дувань ¤ке представл¤Ї собою суто адм≥н≥стративну процедуру дл¤ забезпеченн¤ ¤коњ на попередньому етап≥ застосовуютьс¤ тимчасов≥ к≥льк≥сн≥ обмеженн¤. —аме адм≥н≥стративну процедуру проведенн¤ спец≥ального, антидемп≥нгового та компенсац≥йного розсл≥дувань даному випадку необх≥дно в≥дносити до групи нетарифних засоб≥в. –езультатом ц≥Їњ процедури Ї прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про необх≥дн≥сть застосуванн¤ особливих вид≥в мит.
—пец≥альне мито застосовуЇтьс¤:
Х ¤к зас≥б захисту украњнських виробник≥в;
Х ¤к зас≥б захисту нац≥онального товаровиробника у раз≥, коли товари ввоз¤тьс¤ на митну територ≥ю ”крањни у обс¤гах та (або), за таких умов, що запод≥юють значну шкоду або створюють загрозу запод≥¤нн¤ значноњ шкоди нац≥ональному товаровиробнику;
Х ¤к запоб≥жний зас≥б щодо учасник≥в зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥, ¤к≥ порушують нац≥ональн≥ ≥нтереси у сфер≥ зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥;
Х
¤к заходи у в≥дпов≥дь на дискрим≥нац≥йн≥ та (або) недружн≥ д≥њ ≥нших держав, митних союз≥в та економ≥чних угруповань, ¤к≥ обмежують зд≥йсненн¤ законних прав та ≥нтерес≥в суб'Їкт≥в зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ та (або) ущемл¤ють ≥нтереси ”крањни.јнтидемп≥нгове мито застосовуЇтьс¤:
Х в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро захист нац≥онального товаровиробника в≥д демп≥нгового ≥мпорту" у раз≥ ввезенн¤ на митну територ≥ю ”крањни товар≥в, ¤к≥ Ї об'Їктом демп≥нгу, ¤ке запод≥юЇ шкоду нац≥ональному товаровиробнику;
Х у раз≥ вивезенн¤ за меж≥ митноњ територ≥њ ”крањни товар≥в за ц≥ною, ≥стотно нижчою за ц≥ни ≥нших експортер≥в под≥бних або безпосередньо конкуруючих товар≥в на момент цього вивезенн¤, ¤кщо таке вивезенн¤ запод≥юЇ шкоду.
омпенсац≥йне мито застосовуЇтьс¤:
Х в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро захист нац≥онального товаровиробника в≥д субсидованого ≥мпорту" у раз≥ ввезенн¤ на митну територ≥ю ”крањни товар≥в, ¤к≥ Ї об'Їктом субсидованого ≥мпорту, ¤ке запод≥юЇ шкоду нац≥ональному товаровиробнику;
Х у раз≥ вивезенн¤ за меж≥ митноњ територ≥њ ”крањни товар≥в дл¤ виробництва, переробки, продажу, транспортуванн¤, експорту або споживанн¤ ¤ких безпосередньо або опосередковано надавалас¤ субсид≥¤, ¤кщо таке вивезенн¤ запод≥юЇ шкоду.
р≥м названого ≥ндив≥дуального характеру цих мит треба зазначити, що под≥бн≥ особлив≥ мита застосовуютьс¤ не просто по факту демп≥нгу або субсидованого ≥мпорту, а при на¤вност≥ або загроз≥ на¤вност≥ негативних насл≥дк≥в под≥бних д≥й. “обто, лише в тих випадках, коли ≥мпорт або експорт в≥дпов≥дних товар≥в та ≥нших предмет≥в, або д≥њ ≥ноземних держав та ≥ноземних або нац≥ональних суб'Їкт≥в зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ завдаЇ або може завдати шкоди нац≥ональним економ≥чним або пол≥тичним ≥нтересам ”крањни, або правам та законним ≥нтересам нац≥ональних товаровиробник≥в та суб'Їкт≥в зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥.
” механ≥зм≥ застосуванн¤ спец≥альних, антидемп≥нгових та компенсац≥йних мит най¤скрав≥ше в≥дбиваЇтьс¤ сутн≥сть такого ¤вища ¤к митна пол≥тика, котра будуЇтьс¤ на узгодженн≥ ≥нтерес≥в та компром≥с≥. Ќа це пр¤мо вказуЇ «акон "ѕро застосуванн¤ спец≥альних заход≥в в≥дносно ≥мпорту в ”крањну", зг≥дно з ¤ким ≥ провод¤тьс¤ в≥дпов≥дн≥ розсл≥дуванн¤. —татт¤ 17 цього «акону вимагаЇ враховувати фактори нац≥онального ≥нтересу при застосуванн≥ спец≥альних заход≥в щодо ≥мпорту. «окрема, передбачаЇтьс¤, що спец≥альн≥ заходи можуть не застосовуватис¤, ¤кщо ом≥с≥¤ за поданн¤м ћ≥н≥стерства, враховуючи всю отриману ≥нформац≥ю, зробить точний висновок про те, що застосуванн¤ таких заход≥в суперечить нац≥ональним ≥нтересам. “аким чином, формально протиправн≥ д≥њ суб'Їкт≥в зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ у певних випадках такими можуть ≥ не вважатис¤.
«ћ≤—“ | ƒјЋ≤ | Ќј«јƒ |